Maak van lerarentekort nú topprioriteit
Het onderwijs in Nederland staat er slecht voor, schrijven Marjolein Moorman en schoolleiders en leerkrachten.
Onlangs nam Merel van Vroonhoven – de onafhankelijke aanjager voor de aanpak van het lerarentekort – tijdens haar bezoek aan de Tweede Kamer een roze olifant mee. Zij was er om te praten over het Nationaal Programma Onderwijs, maar liet zo duidelijk zien dat de belangrijkste oorzaak van alle ellende in het onderwijs niet vergeten moet worden. Want de Covid-crisis is niet de enige crisis waar we mee kampen in het onderwijs. Er woekert al langer een andere enorme crisis: het lerarentekort. En deze crisis wordt te weinig bestreden vanuit de landelijke politiek.
De opdracht aan het nieuwe kabinet kan wat ons betreft niet duidelijker zijn. Als het lerarentekort niet definitief wordt opgelost dan zullen we in de toekomst leervertragingen blijven zien, ook na Covid. En door de ongelijke verdeling van het tekort zal de ongelijkheid steeds meer groeien. Goed onderwijs wordt dan steeds meer afhankelijk van de plek waar je woont en de financiële mogelijkheid van je ouders om tekorten te compenseren met bijles. Iedereen die zich bekommert om onze kinderen en de toekomst van ons land, zou zich dus met volle focus moeten inzetten om het lerarentekort definitief op te lossen.
Lees het hele opinieartikel verder op de site van NRC